De hevige sneeuwval
die grote delen van Gelderland en Overijssel vrijdag ernstig ontregelde, heeft ook
zaterdag en zondag voor veel problemen gezorgd. Vooral in de omgeving van
het Overijsselse Haaksbergen duurde het ongemak voort: de vrijdag
uitgevallen stroomvoorziening was pas gisteravond rond zes uur goeddeels
hersteld.In de Gelderse buurgemeente Berkelland
hadden de meeste mensen zaterdag weer elektriciteit. Energiebedrijf Essent
belooft soepel om te gaan met schadeclaims. De commissaris van de koningin
van Overijssel, Geert Jansen, eist spoedberaad met de ministers Brinkhorst
en Remkes over de noodsituatie van de afgelopen dagen.
Ook het verkeer ondervond afgelopen weekeinde nog veel hinder. Een
52-jarige man uit Hoorn overleed zaterdag nadat zijn auto op de A7 tijdens
een hevige hagelbui van de weg was geraakt. Een 42-jarige man uit Vianen
wordt nog vermist. Hij viel vrijdagavond in de rivier De Lek toen hij op
de Lekbrug een gestrande vrachtwagenchauffeur wilde helpen.
Op de snelwegen A50 tussen Arnhem en Apeldoorn en de A12 Arnhem-Oberhausen
stonden zaterdag aan het einde van de middag opnieuw honderden auto's stil
als gevolg van nieuwe sneeuwbuien. De files losten na enkele uren op. De
meeste treinen en bussen in het oosten reden zaterdag weer, maar
zaterdagavond viel het busvervoer rond Arnhem en de Achterhoek wederom
uit.Op verschillende plaatsen bezweken daken onder de druk van het dikke pak
sneeuw. Zo stortte zaterdagavond het dak in van manege Groot-Zande in het
Achterhoekse Hummelo. In Enschede sneuvelde het dak van het
distributiecentrum van tuinmeubelbedrijf Hartmann. In Dieren maakte de
brandweer zaterdag het dak van verpleeghuis Gelders Hof sneeuwvrij, nadat
het binnen begon te lekken. Hetzelfde gebeurde bij een school in Dieren.
Het CWZ-ziekenhuis in Nijmegen is nog steeds op zoek naar de oorzaak van
de algehele stroomuitval van vrijdagavond. Een operatie die aan de gang
was kon alleen met kunst- en vliegwerk afgerond worden. Een handjevol patiënten
van de intensieve zorg moest in allerijl naar het UMC Radboud worden
vervoerd. Wij snappen het nog steeds niet, aldus een
woordvoerder gisteren.Ieder halfjaar worden de noodvoorzieningen
uitgebreid getest.
25-11 Verslag
van de barre tocht van Enschede naar Lichtenvoorde door Tinus Beckers
Aanleiding: Voor het eerst in mijn leven heb ik meegemaakt wat het is
om volstrekt vast te zitten in het verkeer, niet voor of achter uit te
kunnen. Terwijl de sneeuw(storm) de auto geselde stond ik vast. Muurvast.
Over 50 kilometer heb ik 6 uur gedaan. Graag wil ik mijn ervaring delen
met anderen. Want zoiets is een unieke ervaring. Ik heb geen letsel op
gelopen en de auto is onbeschadigd gebleven. Dat als voor informatie.
Inleiding:Op vrijdagochtend 6.15 viel er natte sneeuw. Het stelde
echter allemaal niet zoveel voor maar de eerste sneeuwdag hadden we
gelukkig te pakken. Mijn voorgevoel gaf aan op tijd te vertrekken. Vooralsnog
geen enkele reden want nergens was er sneeuw te bekennen. Echter richting
Groenlo nam de intensiteit van de sneeuwval toe en begon het landschap wit
te kleuren. Nabij Groenlo waren sneeuwresten zichtbaar op de weg
(middenspoor). De afslag richting Duitsland genomen en nabij de
grensovergang was de weg opeens wit (en glad). Snel gebeld naar radio
Gelderland om dit door te geven. Want het was verraderlijk glad (vanuit
het niets als het ware). Vervolgens het de snelheid zodanig aangepast dat
ik ruim 90 minuten over deze tocht heb gedaan. Eerlijkheidshalve moet ik
nog even vermelden dat ik (achteraf zeer wijs) getankt heb.Ik was rond 9.00 uur
op het werk. Echter niet wetende wat mij nog in de loop van de dag zou gebeuren.
Om 9.30 belde mijn vrouw Ellen. In Lichtenvoorde was het wit en het sneeuwde nog
steeds hard. Onze zoon Emiel was ook helemaal in zijn nopjes nu er sneeuw lag en
het nog steeds sneeuwde. Die ochtend nog enkele malen met het thuisfront contact gehad.
In Enschede sneeuwde het stevig door, de wind nam toe maar de temperaturen leken boven
0 graden te zijn. Dus dan dooit alles tenminste van de weg.
Het verhaal:
Om 12.00 uur meldde een collega van het werk dat de
verkeerssituatie sterk verslechterde. In Winterswijk zou zijn opgeroepen
om niet de weg op te gaan. Rond 13.00 uur meldde ze dat het busverkeer was
stilgelegd. Nu werd het blijkbaar toch menens. Ik besloot om op tijd te
vertrekken zodat ik voor het donker thuis zou zijn.Om 14.40 vertrok ik vanaf
de parkeer plaats van het werk. Dat was al een hele klus. Maar ja dat gebeurd wel
vaker dus het zal zo wel beter worden dacht ik. Voorzichtig rijden en we komen er wel.
Enschede vertrek ongeveer 14.45 uur: Ongeveer 400 meter verder, bij het eerste
kruispunt was het al raak. Een klein slippartijtje leverde meteen chaotische toestanden op.
Het kruispunt was gedeeltelijk bezet. Heel voorzichtig omzeilde iedereen
de twee auto’s. Maar dat ging stapvoets. Toen ik dit zag heb ik een keuze moeten maken.
Of over Duitsland rijden (normale weg) of via de N 18 (maar dan moet ik wel heel
Enschede door). Gezien de eerste berichten op de radio besloot ik maar
over Nederland te gaan. Dus heel Enschede door. Enfin wat is wijs? Het
stond muurvast. Getracht een binnendoor weg te pakken maar dat was ook
geen succes. Het leek wel of iedereen tegelijk met de auto op weg was en
er niemand wilde rijden. De sneeuwval was nog steeds zwaar en de wind
krachtig met harde uitschieters. Maar stapvoets kwam ik nog vooruit tot
het moment dat een vrachtwagen een heuveltje (brug) op moest. Dat ging
uitermate moeizaam. Sterker nog het was problematisch. De chauffeur kon
nauwelijks grip houden op zijn gevaarte. Maar na minuten gemanoeuvreer
kwam het toch goed en konden we weer verder stapvoets verder rijden tot de
volgende stop.Langs de weg staan bomen waar nog niet al het blad vanaf
was. En er waren zichtbaar grote takken vanaf gescheurd door de last van
de sneeuw. Af en toe viel er met donderend geweld sneeuw van die bomen op de auto
(gelukkig zonder takken). En daar sta je dan met je auto. In bezit van een
routeplanner en snel naar alternatieven gezocht. Hoewel Enschede een grote
plaats is, zijn onder zulke weersomstandigheden alternatieven zeer
beperkt. Inmiddels had ik op de radio gehoord dat Enkele plaatsen zonder
stroom zaten (o.a. Haaksbergen, Eibergen) en dat de A18 / N18 afgesloten
was van Varsseveld tot Eibergen. Het zal allemaal wel meevallen en het zal
maar even duren. Want de afsluiting was niet het gevolg van een
ongeluk.Tegen de tijd dat ik daar ben zal het wel weer open zijn dacht.
Want als je in de auto zit en stapvoets rijd kun je in allerlei gedachten
verzeild raken. Ook alle tijd om zo up to date van de verschillende
weerberichten (en de verkeersinformatie) te blijven. Inmiddels even naar het
thuisfront gebeld. Het zal wel rond 18.00 uur worden alvorens ik thuis ben.
Maak je geen zorgen. Maar voordat ik op de N18 was had ik al ruim 2 uur in de
auto doorgebracht.
Usselo 17.15 uur:
Om 17. 15 was ik gevorderd tot het bord einde bebouwde kom.
En toen was het gebeurd. Tussen Enschede en Usselo (een klein dorpje net
voor Enschede) is een brug over de A35. Door de zware sneeuwval was het
wegdek geheel verijst. Een vrachtwagen lukte het niet om de brug over te
komen. Sterker nog deze was onder aan de brug gedeeltelijk geschaard en
wel zodanig dat er nauwelijks doorgaand verkeer mogelijk was. Het stond
dus stil. En de sneeuw in combinatie met de wind maakten er een zeer
onwerkelijke wereld van. De auto liet ik aan staan om maar warm te blijven.
Er ontstonden sneeuwduinen die het nog lastiger maakten om te rijden.
Het was na 18.00 uur alvorens er langzaam maar zeker weer beweging in kwam.
Het verkeer werd dus wel toegelaten op de N18. En al stapvoets rijdend kon
ik de schade aan de diverse bomen zien. En nu ik reed zag ik in tegenovergestelde
richting alle verkeer stil staan. Mensen die uit de auto waren gegaan en
vroegen wat er loos was. En dan raakte er weer een auto voor mij in de
slip en kwam verkeerd terecht. Meteen stond alles weer vast. Snel uit de
auto (en met mij meerder mensen) die de auto weer in de juiste richting
drukten. Elkaar voorthelpen was nu heel gewoon. En toen ik stil stond of
stapvoets reed zag ik grote takken die afgescheurd waren en ook nog
gedeeltelijk op de weg lagen. Het rijden in een spoor was onmogelijk.
Want het spoor was een ijsbaan waarbij er geen controle over de auto bestond.
Iedere keer zoeken naar de beste weggedeelten. Het woord rijden is overdreven
want voetgangers waren sneller (en er liepen heel wat mensen te wandelen).Tot
slot was de situatie zo dat mobiel bellen bijna niet tot de mogelijkheden behoorde.
Er was nauwelijks verbinding te krijgen. Een enkele keer lukte het mij.
Gebeld naar radio Gelderland met het verzoek om meer info te geven over de
situatie van de N18. Maar dat konden zij ook niet maar getracht zou worden
informatie te achterhalen en dit via de radio kenbaar maken middels extra
verkeersinformatie. Maar zoals gezegd mobiel bellen lukte bijna niet. Zou dit ook met de
stroomstoring te maken hebben? Ik kon dus niemand bereiken en andere mij
niet. En dan sta je daar voorzien van vele technische snufjes maar
volstrekt kansloos tegen de elementen van moeder natuur.
De ambulance 18.15 uur: Het sneeuwen ging onverminderd voort. De wind blies de
sneeuw soms bijna horizontaal over het land. Soms ook stuifsneeuw
/sneeuwduintjes gevormd door de wind. En opeens zie ik in mijn
achteruitspiegel een ambulance met zwaailicht en sirene. Op goed geluk
probeerde ik mijn auto naar rechts te manoeuvreren. Maar dat ging niet
goed. Ik kwam meteen vast te zitten terwijl de achterkant van mijn auto
nog gedeeltelijk op de weg stond. De ambulance kon er niet langs. Snel
kwam er een ambulancebroeder en enkele andere mede weggebruikers om mij te
helpen. De ambulancebroeder gaf wel aan dat ik niet aan de kant moest gaan
maar gewoon recht moest blijven rijden (normaal maak ik zsm plaats door
geheel rechts te rijden/in de berm even stil te staan). Ik haal je wel in
daar waar het kan. Wij kunnen ook niet sneller dan wat mogelijk is. En
gelukkig kon de ambulance mij toch al snel inhalen daar er op de andere weghelft
soms grote ruimtes waren tussen de auto’s die stilstonden.
Richtinggevoel kwijt door stroomstoring:
Zoals eerder geschreven was er een stroomstoring in onder andere de
gebieden Haaksbergen en Eibergen. Opeens reed ik een donkere wereld in.
Huizen niet verlicht, geen straatlantaarns etc. Alleen de auto’s zorgden nog
voor licht. En de sneeuw die eenMaar door het langzame rijden en geen enkel herkenningspunt raakte
ik de richting volstrekt kwijt. Ik vroeg mij af waar ik reed hoever is het nog
naar Haaksbergen. Eindelijk kwam ik enkele huizen tegen die kaarsen voor
het raam hadden gezet. En toen besefte ik pas of liever realiseerde ik mij
hoe vaak ik op een automatische piloot rijd. Vast stramien, je weet
ongeveer wanneer er een bocht komt etc. Dat was nu onmogelijk. Een beetje
gedesoriënteerd dus ondanks dat het voor mij zeer bekend terrein is. Langzaam maar zeker kon ik stapvoets doorrijden.
De weg voor mij was praktisch helemaal leeg.
Haaksbergen 18.40 uur: Verkeerslichten deden het niet, huizen die door
kaarsen werden verlicht. Alles was donker en het autoverkeer was minimaal.
Sprookjesachtig doch ook spookachtig. Sneeuw en duisternis…Verkeer richting Enschede leek in colonnes te rijden. Dan weer een
grote groep en dan weer een tijdje niets. Volgens de berichten was de N18
nog steeds afgesloten. Maar zolang er nog verkeer uit de richting Groenlo
komt kan ik ook nog verder.Een
alternatieve route zou dan toch worden aangegeven? Ik kon dus langzaam
doorrijden. Maar de weg was totaal verijst. Het leek alsof er niet
gestrooid was. Maar dat was natuurlijk niet zo. Door de hoeveelheden
sneeuwval en het intensieve verkeer was het strooien bijna onbegonnen werk
om de gladheid tegen te gaan. Toch was het redelijk goed te doen om door
te rijden. En het bleef maar sneeuwen!!! Maar de wind leek minder te
worden. Ook hier slipte een auto op een kruispunt. Maar er was niet veel
verkeer op de weg. Snel geholpen met duwen om de weg vrij te maken.
Eibergen 19.20 uur: Ook hier was alles donker.
Geen verkeerslichten die het deden. Maar de N18 was
niet afgesloten. Ik kon doorrijden. Wat een geluk. Dan kan ik tenminste
gewoon door naar huis zonder omzwervingen. Ook hier zag ik veel
afgescheurde takken van bomen. En richting Groenlo kwam ik nog een
brandweerauto tegen. Naar of van een klus houtzagen. Mobiel bellen was
niet mogelijk. Geen zender in de buurt. Stel dat er wat gebeurd?? Wat kun
je of moet je doen? En dan de inwoners van genoemde plaatsen! Ik
realiseerde me dat deze situatie absoluut geen pretje is voor de mensen.
Geen verwarming maar ook geen koelkast etc. Volkomen terug naar de basis.
Ik dacht wel aan ons thuis waar de houtkachel vaak goede diensten heeft
bewezen. Die zou nu ook van pas komen.
Groenlo 19.45: En toen was er weer licht in de duisternis. Met
het zicht op Groenlo jawel want zij hadden wel stroom. En wat wordt de
wereld dan verlicht. Een verschil van bijna letterlijk dag en nacht. Maar
ook de mobiele telefoon deed het weer. Mijn vrouw gebeld. Zij heel
optimistisch dat ik er zo wel zou zijn. Toch dit optimisme getemperd want
de weg werd moeilijker bereidbaar. Veel ijs en sneeuw maakten het rijden
bijna tot een glijpartij. Snelheid tot een minimum moeten bereiken. Ook
reden er auto’s uit de tegenovergestelde richting. Dus de N18 is nog
steeds open!! Onderweg kom ik voor het eerst strooiwagens tegen (allemaal
richting Groenlo). Vlak voor Lichtenvoorde raakte ik zelf in een
slippartij. De auto stond muurvast in een berg sneeuw midden op de weg. Ik
kon geen kant op. Gelukkig had een automobilist die achter mij reed een
schop bij zich. De auto werd als het ware uitgegraven en ik kon mij verder
naar huis begeven. Het zal je maar gebeuren. Bijna thuis en dan nog een
ongeluk of schade….
Thuis 20.45: In Lichtenvoorde waren de wegen naar omstandigheden zeer goed bereidbaar.
En om 20.45 was ik thuis. En toen de auto de oprit
opmoest zag ik wat er nu gebeurd was. Een dik pak sneeuw, daaronder een
laag smeltende sneeuw die bijna het ijsstadium had bereikt. Toen ik met de
auto er overeen reed werd het als het ware tot ijs gedrukt. Spiegelglad!
En ik kon bijna de autorit niet op. Voor wat het waard was. Een
ontzettende inspannende maar tevens ook bijzondere rit die ik graag heb
willen meemaken.
30-9 September
is de zonnigste maand van dit jaar
September is de zonnigste maand van dit jaar.
Uitgaande van de tijd dat de zon boven de horizon staat komt De Bilt uit
op een zonneschijnpercentage van circa 50 ofwel gedurende de helft van de
beschikbare tijd scheen de nazomerzon. Juni kwam op een percentage van 48
uit. Vertaald naar uren zonneschijn komt september uit op circa 190 tegen
een langjarig gemiddelde van 133: vanaf 1901 is september slechts 7 keer
zonniger geweest. In een reeks vanaf 1946 was september op het vliegveld
Groningen (Eelde) de op twee na zonnigste maand. De zon scheen daar
meer dan 200 uur, alleen in 2004 en 1959 was het met 206 en 208 uren nog
zonniger.
Met behulp van gierwagens wordt de
Heinenoordtunnel in Zuid-Holland leeggepompt. Na een wolkbreuk liep de
tunnel gistermiddag vol met veertig centimeter water. De A29 tussen
Rotterdam en Bergen op Zoom was vanaf vier uur in beide richtingen
afgesloten. Het wegpompen van het water werd bemoeilijkt omdat de
kelders waarin de pompen staan ook blank stonden. Door de hoosbuien viel
in het nabijgelegen Heinenoord de stroom uit. In Zwijndrecht, waar liefst
81 millimeter regen viel, moesten tientallen ondergelopen kelders worden
leeggepompt. In Alblasserdam werd het plaatselijke winkelcentrum ontruimd
omdat op verschillende plaatsen lekkages waren ontstaan. ontstaan. In de
nacht van vrijdag op zaterdag lagen veel bewoners van Midden- Brabant uren
wakker door een enorme onweersbui die duurde van middernacht tot drie uur
en ook zorgde voor grote wateroverlast.In onder meer Rijen, Oosterhout,
Tilburg en Hilvarenbeek liep het water woningen binnen. Putdeksels kwamen
omhoog. Op verscheidene plekken strandden auto’s.
Verzekeringsmaatschappij Interpolis schat de schade als gevolg van het
noodweer op 600.000 euro.
1-9 September
nog nooit zo warm begonnen (KNMI)
De eerste tien dagen van september waren de
warmste in zeker honderd jaar. Het etmaalgemiddelde kwam in De Bilt uit op
19,6 graden en daarmee zijn de eerste 10 dagen van 1949 (19,1) van de
troon gestoten.
Ook de nachtelijke minimumtemperatuur was met gemiddeld 14,2 graden in
de eerste 10 septemberdagen niet eerder zo hoog. Bovendien leverde deze
periode in De Bilt zeven zomerse dagen, terwijl de temperatuur in deze
maand normaal maar op één dag op 25,0 graden of hoger komt. In de eerste
decade is dat ook nog nooit gebeurd maar de hele maand telde soms meer
zomerse dagen. Het grootste aantal zomerse dagen telde september 1947 toen
De Bilt er elf telde (waarvan 7 in de tweede decade) en het zuiden van ons
land zelfs plaatselijk 14. De warmste september in drie eeuwen was die van
1999 met gemiddelde 17,4 graden tegen 14,0 graden normaal. September 1949
staat op de tweede plaats met 17,2 graden.
Hevige onweersbuien met uren achtereen talrijke bliksemontladingen
hebben afgelopen weekeinde een einde gemaakt aan het vochtige en warme
weer. Op verschillende plaatsen kwam het vooral in het zuiden tot
wateroverlast. De etmaalhoeveelheden lagen op 10 september tussen 40 en 55
mm en op 11 september lokaal rond 40 mm. Hendrik Ido Ambacht meldde op 10
september met 55,5 mm de grootste neerslagsom.
Warmtegetal in top 20
Door het warme weer in deze maand is het warmtegetal, een berekening
waarbij ook het voor- en naseizoen meetellen, in de top 20 beland. Het
warmtegetal is inmiddels opgelopen tot 98 waarmee dit jaar op de 17e
plaats is beland. Het warmtegetal wordt berekend uit de som van het aantal
graden waarmee het etmaalgemiddelde van de temperatuur boven de 18,0
graden uitkomt. Door eenvoudig de waarden tussen mei en september boven de
18,0 graden op te tellen krijgen we één getal dat een indruk geeft van
de totale hoeveelheid warmte in de warme periode van het jaar. Dus niet
alleen van de meteorologische zomer, die alleen over juni, juli en
augustus gaat, maar ook van warmte in het voor- en najaar. Op basis van
het warmtegetal, dat inmiddels de 85 nadert komt deze zomer in de top 20
terecht. De hoogzomer, tussen half juli en half augustus bood echter koel,
nat en somber weer. Voor veel mensen, zeker voor hen die in deze periode
in ons land de vakantie vierden laat de zomer dus niet zo'n beste indruk
achter.
10-8 Eerste
decade augustus 2005 bij koelste sinds 1901 (KMNI)
De gemiddelde temperatuur over de eerste decade
(dag 1 tot en met 10) komt in De Bilt waarschijnlijk uit op ca. 14,7 °C.
Daarmee zal dit tijdvak bij de tien koelste overeenkomstige tijdvakken
sinds 1901 eindigen. Het langjarig gemiddelde voor de eerste decade van
augustus bedraagt 18,0 °C. Op sommige KNMI-stations in het binnenland
werd zelfs een gemiddelde temperatuur berekend van slechts 14,0 °C.
Ook de gemiddelde maximumtemperatuur over de eerste tien dagen van
augustus lag plaatselijk ongeveer vier graden beneden het langjarig
gemiddelde. Normaal varieert de maximumtemperatuur van ca. 21 °C in het
noordwesten tot ca. 24 °C in het zuidoosten. In het noorden van het land
zullen enkele stations uitkomen op een gemiddeld maximum van ca. 17 °C.
Bovendien bereikte de temperatuur daar plaatselijk in de eerste decade van
augustus op geen enkele dag de 20,0 °C.
De Bilt, decade I (1e tot en met 10e) augustus,
vanaf 1901
Laagste gemiddelde
maximumtemperatuur
(°C)
Laagste gemiddelde
temperatuur
(°C)
1
17,5 (1987)
13,6 (1987)
2
18,8 (1956)
13,8 (1913)
3
19,2 (1966)
14,1 (1956)
4
19,2 (1920)
14,4 (1902)
5
19,3 (1941)
14,7 (1922)
6
19,4 (1985)
14,7 (1912)
7
19,4 (1913)
14,8 (1962)
8
19,5 (1978)
14,9 (2005)
9
19,6 (1962)
15,1 (1920)
10
19,6 (1955)
15,2 (1941)
Behalve zeer koel waren de eerste tien dagen van augustus landelijk
gemiddeld ook aan de sombere kant. De hoeveelheid neerslag was met
gemiddeld over het land 25 mm iets meer dan het langjarige gemiddelde van
16 mm.
Het zeer koele weer volgt op een zeer nat laatste deel van juli. De
laatste decade van juli (dag 21 tot en met 31) was in De Bilt met 105 mm
zelfs de natste in de rij van overeenkomstige tijdvakken sinds 1901.
Normaal valt daar in de laatste decade van juli 29 mm. Gemiddeld over het
land viel in de derde decade van juli 62 mm tegen 24 mm normaal.
30-7
Uniek regenrecord Lichtenvoorde (bron de Gelderlander)
Weeramateur Tinus
Beckers uit Lichtenvoorde heeft in de nacht van vrijdag op zaterdag een
absoluut regenrecord gemeten: in een uur tijds viel van 1 tot 2 uur 64,8
millimeter. Beckers is al vanaf 1978
weeramateur. Maar een hoosbui als deze heeft hij nog nooit gezien. Voor
hem als weerman een absoluut hoogtepunt. "Ik heb niet geslapen, heb
steeds de elektronische regenmeter in de gaten gehouden. Stel je voor:
binnen een uur 64,8 millimeter, dat is zes emmers water op elke vierkante
meter. Een tropische verrassing noem ik het, want heel opmerkelijk was ook
nog, dat het tijdens de bui nauwelijks afkoelde met zo'n 20 graden."
In totaal mat Beckers over het etmaal van vrijdagavond 20 tot
zaterdagavond 20 uur 89,2 mm: acht emmers water op elke vierkante meter.
Regenval zoals in de nacht van vrijdag op zaterdag wordt volgens het KNMI
maar eens in de honderd jaar geregistreerd.
Door de zware regen ontstond in Lichtenvoorde, Lievelde en Vragender veel
overlast. Bij Erik Doppen van café De Kletskop in Lichtenvoorde liep de
hele kelder onder. "Het water stond hier tot aan de stoeprand. Zoiets
heb ik nog nooit meegemaakt. Ik ben met de auto later over de trottoirs
gaan rijden, gewoon omdat ik er niet doorheen kwam. De regendruppels waren
zo groot als knikkers." De cafébezoekers namen na een avondje
stappen haast een duik toen ze de deur uitgingen. Doppen zit met duizenden
euro's schade omdat de bierkoelers in zijn ondergelopen kelder gesneuveld
zijn. Doppen heeft zijn café zaterdagavond draaiende kunnen houden met
een aantal reservekoelers, die hij normaal verhuurt.
Meubelzaak Reukers, de kantine van voetbalvereniging Longa, Kruidvat en
tientallen particulieren hadden te maken met wateroverlast. Volgens Ilona
Cuppers van de brandweer in Lichtenvoorde zijn er zo'n twintig meldingen
binnengekomen. Van twee uur 's nachts tot tot een uur 's middags is de
brandweer in Lichtenvoorde bezig geweest om kelders leeg te pompen en
middenstanders te helpen. In Lievelde liep een garage onder.
De hoeveelheid neerslag verschilde overigens enorm van plaats tot plaats.
Opmerkelijk was bijvoorbeeld dat in Aalten, waar nogal vaak wateroverlast
voorkomt, ditmaal niets aan de hand leek. De brandweer in Aalten hielp
alleen een melkstal in Dinxperlo leegpompen; in Dinxperlo werd als
etmaaltotaal 63 mm gemeten, in Sinderen 61, Gendringen 34, Silvolde 41 en
Zeddam 23, aldus weerman Gerrit Vossers uit Silvolde. Bij wijngaard
Hesselink in Henxel werd 43 millimeter regen afgetapt en stonden de akkers
blank.
In Groenlo viel 32 millimeter, terwijl in Winterswijk en Meddo maar 13
millimeter neerslag gemeten werd. In Borculo viel tussen acht uur 's
avonds en acht uur 's ochtends 40 millimeter. De meeste zware buien waren
in Limburg, Brabant en de Achterhoek.
Overzicht van de metingen in
Lichtenvoorde
Temp
Hi
Low
Wind
Wind
Date
Time
Out
Temp
Temp
Speed
Hi
Rain
30-07-05
0:00
20.1
20.2
19.7
3.2
11.3
2.4
30-07-05
1:00
18.8
19.7
18.0
4.8
22.5
64.8
30-07-05
2:00
17.6
18.0
17.3
4.8
17.7
5.8
30-07-05
3:00
17.3
17.3
17.2
3.2
11.3
0.8
30-07-05
4:00
17.3
17.3
17.2
3.2
12.9
0.0
30-07-05
5:00
17.1
17.2
17.1
4.8
19.3
0.0
30-07-05
6:00
16.8
17.1
16.0
12.9
38.6
0.6
30-07-05
7:00
15.6
16.1
15.2
11.3
32.2
5.2
30-07-05
8:00
15.3
15.6
15.1
8.0
19.3
1.0
30-07-05
9:00
15.6
16.2
15.4
8.0
25.7
0.0
30-07-05
10:00
17.1
18.1
16.2
12.9
35.4
0.0
30-07-05
11:00
17.4
18.3
17.1
12.9
29.0
0.2
30-07-05
12:00
18.8
20.2
18.2
12.9
27.4
0.0
30-07-05
13:00
20.4
21.4
19.9
12.9
25.7
0.0
30-07-05
14:00
21.8
22.4
21.2
11.3
27.4
0.0
30-07-05
15:00
22.3
22.7
21.3
11.3
27.4
0.0
30-07-05
16:00
21.4
22.5
20.4
11.3
25.7
0.0
30-07-05
17:00
18.9
20.4
17.7
3.2
19.3
6.8
30-07-05
18:00
18.1
18.6
17.6
0.0
6.4
0.8
30-07-05
19:00
17.6
18.6
16.9
4.8
24.1
0.8
30-07-05
20:00
16.5
17.0
15.9
1.6
4.8
0.0
30-07-05
21:00
15.6
15.9
15.2
1.6
6.4
0.0
30-07-05
22:00
14.7
15.2
14.3
0.0
4.8
0.0
8-7
week 27, zeldzaam natte week in Zeeland
De
eerste week van juli heeft in Zeeland al 100 tot 150 mm opgeleverd; in
Biervliet staat de teller na een week zelfs op 165 mm (zie kaartje rechts
van de neerslag tussen 1 en 7 juli). Zelden valt er in ons land in een
week zoveel regen. Volgens de nieuwste neerslagstatistieken van het KNMI
valt er maar eens per 100 jaar in een week een hoeveelheid van 127 mm. De
hoeveelheid die sommige plaatsen in Zeeland deze maand dus in een week
hebben gehad komt statistisch nog minder vaak dan eens in een eeuw voor
19-6
Maximale zonneschijn
Meer zonneschijn dan deze zondag is in
Nederland niet mogelijk. De zon wordt vandaag namelijk niet gehinderd door
bewolking en staat het hele jaar niet langer boven de horizon dan nu. Wie
daar ten volle van wil profiteren, doet er verstandig aan zich goed te
beschermen tegen verbranding van de huid. De zonkracht is vandaag sterk.
Dat betekent dat iemand met een gemiddelde huid die niet bedekt wordt of
niet beschermd is door zonnecrème al na een kwartier kan gaan verbranden.
De zonkracht is een maat voor de hoeveelheid ultraviolette straling (UV)
in het zonlicht die de aarde bereikt. Het UV-zonlicht neemt toe naarmate
de zon hoger staat en varieert met de seizoenen en het moment van de dag.
Verder is de hoeveelheid UV afhankelijk van wolken, vocht of stof in de
atmosfeer en van de hoeveelheid ozon. De ozonlaag op grote hoogte in de
atmosfeer beschermt het aardoppervlak tegen UV.
15-6-2005 Lichtende
nachtwolken
Afgelopen nacht zijn in vrijwel heel het land
bijzondere wolken gezien. Uren na zonsondergang waren aan de noordelijke
horizon namelijk witte en blauwachtige wolkenstructuren te zien.
"Normale" wolken zijn 's nachts meestal donker of heel soms
oranje door stadsverlichting. De wolken van afgelopen nacht zijn
zogenaamde lichtende nachtwolken, een heel treffende naam voor dit
verschijnsel dus. Ze komen voor op maar liefst 80 kilometer hoogte en dat
is veel hoger dan gewone wolken, die maximaal zo'n 20 kilometer hoogte
bereiken. Na zonsondergang weerkaatsen deze hoge wolken nog lange tijd
zonlicht en kleuren dan wit, geel-oranje of lichtblauw. Het ontstaan van
deze prachtige nachtwolken houdt verband met talrijke uiterst kleine
deeltjes in de bovenste lagen van de atmosfeer. Dat kan bijvoorbeeld stof
zijn afkomstig van meteorieten. Lichtende nachtwolken zijn niet
voorspelbaar, maar het loont zeker op een heldere zomeravond na
zonsondergang de moeite even naar de noordelijke hemel te kijken.
29-5-2005
Van tropisch naar net boven nul
Nadat afgelopen
dagen tropische temperaturen gemeld werden (op sommige plaatsen zelfs
enkele dagen achtereen) stroomde in de loop van het weekeinde veel koelere
lucht over Nederland. Dankzij de zon komt het maximum zondagmiddag op de
meeste plaatsen nog wel boven 20 graden, maar de nacht van zaterdag op
zondag was hier en daar al behoorlijk fris. De minimumtemperatuur (gemeten
op een hoogte van anderhalve meter) lag plaatselijk al op 6 graden en vlak
boven het aardoppervlak werd het nog wat kouder. Het temperatuurverloop
van Soesterberg is een mooi voorbeeld van de enorme temperatuurwisseling.
Maandag 23 mei werd daar een slechts een maximum gehaald van 16,7°C.
Daarna boekte het kwik dagelijks flinke winst met de topper op vrijdag 27
mei, namelijk 31,2°C. Zaterdag 28 mei bleef in Soesterberg de
maximumtemperatuur weer steken bij 25,7°c. Nog opvallender was de
temperatuur die op een hoogte van 10 centimeter boven het aardoppervlak
wordt gemeten. In de nacht van vrijdag op zaterdag werd het in Soesterberg
op die hoogte niet kouder dan 18 graden. Vierentwintig uur later in de
nacht van zaterdag op zondag koelde het vlak boven het aardoppervlak af
tot net boven het vriespunt en lag het grasminimum bij 2,9°C.
16-3-2005
Unieke temperatuurstijging (bron KNMI)
Woensdagmiddag is op verschillende plaatsen
in het zuiden van ons land meer dan 20 graden gemeten. In Arcen werd het
zelfs 21 graden, in De Bilt werd ruim 19 graden gemeten. De 16e maart is
daarmee landelijk de eerste warme dag (maximumtemperatuur 20,0 graden of
meer) van het jaar geworden. Dat is bijzonder vroeg in het jaar maar geen
record: op 18 februari 1920 werd in Maastricht al meer dan 20 graden
gemeten.
Uniek is wel de temperatuurstijging dit voorjaar. De nacht van 3 op 4
maart was de koudste ooit in maart met een temperatuur van -20,7 graden in
Marknesse. Twaalf dagen later wijzen de thermometers in ons land meer dan
20 graden aan, een verschil van ruim 40 graden! Volgens de klimatologische
archieven van het KNMI is het temperatuurverschil in maart in elk geval
sinds 1901 nog nooit zo groot geweest. Het record voor De Bilt stond op
naam van 1965 met een minimum van -10,0 graden en een maximum van 21,2
graden, een verschil van 31,2 graden. Landelijk was maart 1931
recordhouder met -17,8 graden op 10 maart in Warnsveld en + 23,3 graden op
20 maart in Maastricht. Ook het verloop van het weer in maart 1968 was
uitzonderlijk met -5,9 graden op 12 maart in Eelde en +25,6 graden op 29
maart in Venlo en Gemert. Het voorjaar van 1968 kende meer grote
temperatuurschommelingen. Na de vroegste zomerse dag op 29 maart wees de
thermometer op 8 april in Twenthe weer -7,1 graden aan. Nog geen twee
weken daarna was het tropisch warm: op 21 april 1968 noteerde Venlo
32,2 graden.
Grote temperatuurschommelingen zijn karakteristiek voor het voorjaar. In
het noorden van Europa is het nog volop winter, terwijl het zuiden van het
continent al met de zomer te maken heeft. Door een draaiing van de wind
van noord naar zuid kan het weer in ons land in korte tijd van winters in
zomers veranderen.
3-3-2005
Witte lente is een unicum (bron de Gelderlander)
Strenge vorst en
een halve meter sneeuw. En dat in maart, als de meteorlogische winter
eigenlijk al voorbij is. Zelden sloeg de winter zo laat toe. "Zo veel
sneeuw verwacht je in de Alpen."De ijsvogel kan niet tegen kou.
Normaal haalt het blauwe dier zijn vis uit watertjes, maar nu er veel
zijn dichtgevroren komt-ie in de problemen. Er zijn relatief veel
ijsvogels in Nederland, omdat we lange tijd geen strenge winters hebben
gehad zegt vogelonderzoeker Ruud Foppen.
"Maar als er ijs ligt op de open wateren zie je de aantallen weer
razendsnel afnemen." Ook de kleine Heremietkreeft weet niet hoe-ie
het heeft. In grote aantallen kwam hij vanuit zuidelijke streken naar de
Nederlandse kust, omdat het daar zo lekker warm was geworden. Zoveel als
nu zijn er nog nooit geweest. "Als gevolg van de hogere temperaturen
zijn de afgelopen jaren vooral nieuwe soorten vissen en insecten uit het
zuiden naar Nederland getrokken", zegt Arnold van Vliet,
milieudeskundige aan Wageningen Universiteit. "Maar je ziet ook dat
veel planten eerder in bloei staan, trekvogels als regenwulp, grutto en
tjiftjaf eerder worden gesignaleerd en vogels als de fuut eerder jongen
krijgen."
Klimaatverandering betekent echter niet dat het alleen maar warmer wordt,
het zorgt ook voor meer extremen. De eerste week van dit jaar was het nog
vijftien graden, nu ligt er een dik pak sneeuw over het grootste deel van
het land en vriest het stevig. "Diverse soorten dieren en planten
hebben dit niet eerder meegemaakt en daarom is het moeilijk te voorspellen
wat het effect zal zijn", zegt Van Vliet.
Inderdaad, stellen weerdeskundigen, want wat hier gebeurt, is uniek. De
hoeveelheid sneeuw die in één nacht in deze tijd van het jaar over zo'n
groot gebied viel, is zeer bijzonder, zeggen Rob Sluiter, klimatoloog bij
het KNMI en Reinout van den Born, meteoroloog bij Meteo Consult.
"Zoiets komt maar eens in de vijftig tot honderd jaar voor",
aldus Sluiter. In februari 1979 werden hele dorpen ontwricht door de
hoeveelheid wind die de sneeuw opstuwde tot wel zes meter hoogte, vertelt
hij. Maar dat was plaatselijk en er viel niet zo veel sneeuw als gisteren
in het noorden is gevallen: tussen de 25 centimeter en een halve meter.
"Een dergelijke hoeveelheid verwacht je in de Alpen, maar niet in
Nederland", constateert Van den Born.
Volgens beide weerdeskundigen is de sneeuwval van afgelopen dagen 'puur
toeval'. En heeft het niets te maken met de opwarming van de aarde of het
broeikaseffect.
Sluiter: "Een klimaatverandering kun je nooit koppelen aan één
unieke gebeurtenis." Volgens Van den Born is er wel vaker sneeuw
gevallen in maart, maar bijna altijd plaatselijk en bijna nooit in zo'n
groot gebied.
Zo lag in 1985 op Vlieland een halve meter sneeuw, in 1987 in de Limburgse
heuvels en in 1969 in Venlo. Het kouderecord voor de lentemaand staat op
min 18,7; het werd volgens Van den Born in 1971 gevestigd in Wageningen.
Er is volgens de meteoroloog een kans dat dit record in de nacht van
donderdag op vrijdag wordt verbroken. De hoeveelheid sneeuw kan niet meer
smelten, de wind gaat vermoedelijk liggen, bovendien wordt de nacht
helder. "Daardoor kan het tussen de vijftien en twintig graden gaan
vriezen." Intussen hebben veel vogels al hun nest gebouwd. De strenge
vorst kost veel energie, en die hebben de vrouwtjes juist nodig om hun
eieren te leggen. Als ze al jongen hebben, zoals sommige merels in de
steden, zullen die het vermoedelijk niet redden.
Sneeuwdek
2 t/m 8 maart
Unieke hoeveelheden sneeuw in het noorden van
ons land. Op verschillende plaatsen vielen tientallen centimeters. De
KNMI-waarnemer in Heeg mat op 2 maart om 9 uur (8 uur UT) 50 cm. Een
hoeveelheid van 20 cm of meer binnen 24 uur, die niet door de wind is
opgewaaid, komt op een willekeurige plaats in het binnenland gemiddeld
eens in de 10 jaar voor. Een hoeveelheid van 35 cm of meer komt gemiddeld
eens in de halve eeuw voor. Aan de kust is dat nog zeldzamer. De huidige
sneeuwsituatie is nog unieker omdat niet een enkele plaats maar een groot
gebied te maken heeft met zulke grote hoeveelheden en natuurlijk ook omdat
het al maart is. Na de hevige sneeuwval op 2 maart in het
noorden van het land met sneeuwhoogtes van lokaal meer dan 50 cm Viel in
Gelderland in de avond van 2- en de nacht van 3 maart ook een sneeuwdek
van betekenis. In de ochtend van 3 maart werd de balans opgemaakt en
werden sneeuwhoogtes gemeten tussen de 6 en 14 cm in Gelderland. Putten,
Doornspijk en Hattemerbroek hadden met 13 á 14 cm het
meeste sneeuw. Op veel andere plaatsen bleef het bij zo'n 10 cm. Hieronder
een tabel met de sneeuwhoogtes per dag. Op 8 maart waren er enkel nog wat
sneeuwresten en 9 maart was alles weer groen in Gelderland.
Sneeuwdek in cm gemeten op een bepaalde dag
om 7:00 of 19:00 uur, R=sneeuwresten N=niet gesloten
datum>>
2/3
3/3
4/3
5/3
6/3
7/3
8/3
tijdstip>>
7
19
7
19
7
19
7
19
7
19
7
19
7
19
Apeldoorn
9
Arnhem-noord
6
12
10
10
9
Arnhem-oost
11
13
Borculo
4
7
7
5
8
Bredevoort
Doesburg
7
Doetinchem
6
10
9
9
10
6
Dichteren
6
13
6
7
Doornspijk
8
13
11
13
12
Duiven
8
8
5
4
Elst
6
10
Gaanderen
Geldermalsen
4
Groenlo
8
2
Groesbeek
9
7
Haaften
Harskamp
7
6
Hattemerbroek
2
9
13
12
11
13
12
Lichtenvoorde
3
10
Randwijk
11
Ruurlo
9
Ruurlosebroek
R
4
9
7
6
5
6
5
5
7
6
N
R
Silvolde
R
4
8
7
6
5
6
5
4
6
4
R
R
Steenderen
3
Terborg
3
8
7
Terwolde
7
10
Ulft
3
10
10
6
7
6
2
Vorden
10
10
Wageningen
6
Winterswijk
W'wijk-Henxel
W'wijk-Meddo
2
8
7
6
6
4
4
6
R
R
W'wijk-Miste
3
9
Putten
14
Zeddam
9
7
4
4
Zieuwent
4
De figuren hieronder geven de
landelijke sneeuwhoogtes op 2 en 3 maart weer
Weergaloos 2004
8-1-2005
Zuidwesterstorm, gewonden en schade door onstuimig weer
Door de zuidwesterstorm die zaterdag
over Nederland trok, zijn enkele gewonden gevallen. Uitschieters in de
wind veroorzaakten hier en daar schade en overlast. Onderdelen van daken
waaiden los en bomen vielen om. Het lucht- en scheepvaartverkeer had
eveneens last. Het KNMI gaf een weeralarm uit. Een
17-jarige Duitser raakte op het Erkemederstrand in Zeewolde gewond nadat
de harde wind hem en zijn hangglider de lucht in had getrokken. De jongen
viel van acht meter hoogte op het strand. In Leeuwarden werd een vrouw van
de fiets geblazen. Ze verloor het bewustzijn en is voor onderzoek naar het
ziekenhuis gebracht. In Nijkerk waaiden aluminium platen van daken van
zeker vijf woningen. Niemand raakte gewond. In Almere belandden glasplaten
uit de overkapping van het spoorwegstation op de grond. Op het dak van het
station van Enkhuizen ging een antenne van een steunzender van de
spoorwegpolitie om. De storm veroorzaakte in Friesland veel schade. De
politie meldde dat het vooral ging om losgewaaide onderdelen van daken en
omgewaaide bomen, die in twee gevallen auto's beschadigden. Het lucht- en
scheepvaartverkeer had ook last van de zware storm. De veren tussen
Harlingen en Terschelling en Vlieland en tussen Den Helder en Texel voeren
minder. De vroege afvaart van de snelle veerboot Discovery tussen Hoek van
Holland en Harwich werd wegens het slechte weer geannuleerd. Schiphol had
door de harde wind tijdelijk maar één startbaan en landingsbaan
beschikbaar. Het binnenkomende en uitgaande verkeer liep flinke
vertragingen op en een onbekend aantal vluchten ging niet door. Het
treinverkeer ondervond hinder tussen Deventer en Olst. Daar viel een boom
tegen de bovenleiding. Er was tussen beide plaatsen geen treinverkeer
mogelijk. In Bunnik en Uithuizen waaiden op spoorwegovergangen spoorbomen
kapot. Rond het middaguur bereikte de wind aan de westkust korte tijd
stormkracht, windkracht negen. In het waddengebied stond een aantal uren
lang eveneens windkracht negen. Korte tijd werd daar zelfs windkracht tien
gemeten (zware storm). Het weerinstituut had eerder op de dag een
weeralarm gegeven wegens de uitschieters in de wind, die veel gevaar
kunnen veroorzaken. In Hoogeveen zijn in een plaatselijke bui windstoten
van 120 kilometer per uur gemeten.(bron: Telegraaf)