Terug naar de begin pagina met het weer in Silvolde

 Actueel
 Webcam

 Weerbericht
 Weerpresentatie

 Weerpraat
 Weeroverzicht
 Weerstations
 Weergaloos
 Weerweetjes
 Weerlinks

 Weerdag
 Te koop
 Banner
 Stationinfo
 Weerdiensten

 Regiolinks
 Regioagenda
 Boertour

 Gastenboek
 Contact

reactie op de website, voor meer info klik op contact

Weergaloos 2005
Weergaloos 2005 2006 2004 2003
28-11 Foto's sneeuw 25 t/m 27 november
De hevige sneeuwval die grote delen van Gelderland vrijdag ernstig ontregelde leverde niet alleen ergenis op maar ook mooie plaatjes 
28-11 Veel ongemak door sneeuwval (Gelderlander)
De hevige sneeuwval die grote delen van Gelderland en Overijssel vrijdag ernstig ontregelde, heeft ook zaterdag en zondag voor veel problemen gezorgd. Vooral in de omgeving van het Overijsselse Haaksbergen duurde het ongemak voort: de vrijdag uitgevallen stroomvoorziening was pas gisteravond rond zes uur goeddeels hersteld.In de Gelderse buurgemeente Berkelland hadden de meeste mensen zaterdag weer elektriciteit. Energiebedrijf Essent belooft soepel om te gaan met schadeclaims. De commissaris van de koningin van Overijssel, Geert Jansen, eist spoedberaad met de ministers Brinkhorst en Remkes over de noodsituatie van de afgelopen dagen. Ook het verkeer ondervond afgelopen weekeinde nog veel hinder. Een 52-jarige man uit Hoorn overleed zaterdag nadat zijn auto op de A7 tijdens een hevige hagelbui van de weg was geraakt. Een 42-jarige man uit Vianen wordt nog vermist. Hij viel vrijdagavond in de rivier De Lek toen hij op de Lekbrug een gestrande vrachtwagenchauffeur wilde helpen. Op de snelwegen A50 tussen Arnhem en Apeldoorn en de A12 Arnhem-Oberhausen stonden zaterdag aan het einde van de middag opnieuw honderden auto's stil als gevolg van nieuwe sneeuwbuien. De files losten na enkele uren op. De meeste treinen en bussen in het oosten reden zaterdag weer, maar zaterdagavond viel het busvervoer rond Arnhem en de Achterhoek wederom uit.Op verschillende plaatsen bezweken daken onder de druk van het dikke pak sneeuw. Zo stortte zaterdagavond het dak in van manege Groot-Zande in het Achterhoekse Hummelo. In Enschede sneuvelde het dak van het distributiecentrum van tuinmeubelbedrijf Hartmann. In Dieren maakte de brandweer zaterdag het dak van verpleeghuis Gelders Hof sneeuwvrij, nadat het binnen begon te lekken. Hetzelfde gebeurde bij een school in Dieren. Het CWZ-ziekenhuis in Nijmegen is nog steeds op zoek naar de oorzaak van de algehele stroomuitval van vrijdagavond. Een operatie die aan de gang was kon alleen met kunst- en vliegwerk afgerond worden. Een handjevol patiënten van de intensieve zorg moest in allerijl naar het UMC Radboud worden vervoerd. Wij snappen het nog steeds niet, aldus een woordvoerder gisteren.Ieder halfjaar worden de noodvoorzieningen uitgebreid getest.
25-11 Verslag van de barre tocht van Enschede naar Lichtenvoorde door Tinus Beckers
Aanleiding: Voor het eerst in mijn leven heb ik meegemaakt wat het is om volstrekt vast te zitten in het verkeer, niet voor of achter uit te kunnen. Terwijl de sneeuw(storm) de auto geselde stond ik vast. Muurvast. Over 50 kilometer heb ik 6 uur gedaan. Graag wil ik mijn ervaring delen met anderen. Want zoiets is een unieke ervaring. Ik heb geen letsel op gelopen en de auto is onbeschadigd gebleven. Dat als voor informatie.

Inleiding:Op vrijdagochtend 6.15 viel er natte sneeuw. Het stelde echter allemaal niet zoveel voor maar de eerste sneeuwdag hadden we gelukkig te pakken. Mijn voorgevoel gaf aan op tijd te vertrekken. Vooralsnog geen enkele reden want nergens was er sneeuw te bekennen. Echter richting Groenlo nam de intensiteit van de sneeuwval toe en begon het landschap wit te kleuren. Nabij Groenlo waren sneeuwresten zichtbaar op de weg (middenspoor). De afslag richting Duitsland genomen en nabij de grensovergang was de weg opeens wit (en glad). Snel gebeld naar radio Gelderland om dit door te geven. Want het was verraderlijk glad (vanuit het niets als het ware). Vervolgens het de snelheid zodanig aangepast dat ik ruim 90 minuten over deze tocht heb gedaan. Eerlijkheidshalve moet ik nog even vermelden dat ik (achteraf zeer wijs) getankt heb.Ik was rond 9.00 uur op het werk. Echter niet wetende wat mij nog in de loop van de dag zou gebeuren. Om 9.30 belde mijn vrouw Ellen. In Lichtenvoorde was het wit en het sneeuwde nog steeds hard. Onze zoon Emiel was ook helemaal in zijn nopjes nu er sneeuw lag en het nog steeds sneeuwde. Die ochtend nog enkele malen met het thuisfront contact gehad. In Enschede sneeuwde het stevig door, de wind nam toe maar de temperaturen leken boven 0 graden te zijn. Dus dan dooit alles tenminste van de weg.

Het verhaal: Om 12.00 uur meldde een collega van het werk dat de verkeerssituatie sterk verslechterde. In Winterswijk zou zijn opgeroepen om niet de weg op te gaan. Rond 13.00 uur meldde ze dat het busverkeer was stilgelegd. Nu werd het blijkbaar toch menens. Ik besloot om op tijd te vertrekken zodat ik voor het donker thuis zou zijn.Om 14.40 vertrok ik vanaf de parkeer plaats van het werk. Dat was al een hele klus. Maar ja dat gebeurd wel vaker dus het zal zo wel beter worden dacht ik. Voorzichtig rijden en we komen er wel.

Enschede vertrek ongeveer 14.45 uur: Ongeveer 400 meter verder, bij het eerste kruispunt was het al raak. Een klein slippartijtje leverde meteen chaotische toestanden op. Het kruispunt was gedeeltelijk bezet. Heel voorzichtig omzeilde iedereen de twee auto’s. Maar dat ging stapvoets. Toen ik dit zag heb ik een keuze moeten maken. Of over Duitsland rijden (normale weg) of via de N 18 (maar dan moet ik wel heel Enschede door). Gezien de eerste berichten op de radio besloot ik maar over Nederland te gaan. Dus heel Enschede door. Enfin wat is wijs? Het stond muurvast. Getracht een binnendoor weg te pakken maar dat was ook geen succes. Het leek wel of iedereen tegelijk met de auto op weg was en er niemand wilde rijden. De sneeuwval was nog steeds zwaar en de wind krachtig met harde uitschieters. Maar stapvoets kwam ik nog vooruit tot het moment dat een vrachtwagen een heuveltje (brug) op moest. Dat ging uitermate moeizaam. Sterker nog het was problematisch. De chauffeur kon nauwelijks grip houden op zijn gevaarte. Maar na minuten gemanoeuvreer kwam het toch goed en konden we weer verder stapvoets verder rijden tot de volgende stop.Langs de weg staan bomen waar nog niet al het blad vanaf was. En er waren zichtbaar grote takken vanaf gescheurd door de last van de sneeuw. Af en toe viel er met donderend geweld sneeuw van die bomen op de auto (gelukkig zonder takken). En daar sta je dan met je auto. In bezit van een routeplanner en snel naar alternatieven gezocht. Hoewel Enschede een grote plaats is, zijn onder zulke weersomstandigheden alternatieven zeer beperkt. Inmiddels had ik op de radio gehoord dat Enkele plaatsen zonder stroom zaten (o.a. Haaksbergen, Eibergen) en dat de A18 / N18 afgesloten was van Varsseveld tot Eibergen. Het zal allemaal wel meevallen en het zal maar even duren. Want de afsluiting was niet het gevolg van een ongeluk.Tegen de tijd dat ik daar ben zal het wel weer open zijn dacht. Want als je in de auto zit en stapvoets rijd kun je in allerlei gedachten verzeild raken. Ook alle tijd om zo up to date van de verschillende weerberichten (en de verkeersinformatie) te blijven. Inmiddels even naar het thuisfront gebeld. Het zal wel rond 18.00 uur worden alvorens ik thuis ben. Maak je geen zorgen. Maar voordat ik op de N18 was had ik al ruim 2 uur in de auto doorgebracht. 

Usselo 17.15 uur: Om 17. 15 was ik gevorderd tot het bord einde bebouwde kom. En toen was het gebeurd. Tussen Enschede en Usselo (een klein dorpje net voor Enschede) is een brug over de A35. Door de zware sneeuwval was het wegdek geheel verijst. Een vrachtwagen lukte het niet om de brug over te komen. Sterker nog deze was onder aan de brug gedeeltelijk geschaard en wel zodanig dat er nauwelijks doorgaand verkeer mogelijk was. Het stond dus stil. En de sneeuw in combinatie met de wind maakten er een zeer onwerkelijke wereld van. De auto liet ik aan staan om maar warm te blijven. Er ontstonden sneeuwduinen die het nog lastiger maakten om te rijden. Het was na 18.00 uur alvorens er langzaam maar zeker weer beweging in kwam. Het verkeer werd dus wel toegelaten op de N18. En al stapvoets rijdend kon ik de schade aan de diverse bomen zien. En nu ik reed zag ik in tegenovergestelde richting alle verkeer stil staan. Mensen die uit de auto waren gegaan en vroegen wat er loos was. En dan raakte er weer een auto voor mij in de slip en kwam verkeerd terecht. Meteen stond alles weer vast. Snel uit de auto (en met mij meerder mensen) die de auto weer in de juiste richting drukten. Elkaar voorthelpen was nu heel gewoon. En toen ik stil stond of stapvoets reed zag ik grote takken die afgescheurd waren en ook nog gedeeltelijk op de weg lagen. Het rijden in een spoor was onmogelijk. Want het spoor was een ijsbaan waarbij er geen controle over de auto bestond. Iedere keer zoeken naar de beste weggedeelten. Het woord rijden is overdreven want voetgangers waren sneller (en er liepen heel wat mensen te wandelen).Tot slot was de situatie zo dat mobiel bellen bijna niet tot de mogelijkheden behoorde. Er was nauwelijks verbinding te krijgen. Een enkele keer lukte het mij. Gebeld naar radio Gelderland met het verzoek om meer info te geven over de situatie van de N18. Maar dat konden zij ook niet maar getracht zou worden informatie te achterhalen en dit via de radio kenbaar maken middels extra verkeersinformatie. Maar zoals gezegd mobiel bellen lukte bijna niet. Zou dit ook met de stroomstoring te maken hebben? Ik kon dus niemand bereiken en andere mij niet. En dan sta je daar voorzien van vele technische snufjes maar volstrekt kansloos tegen de elementen van moeder natuur.

De ambulance 18.15 uur: Het sneeuwen ging onverminderd voort. De wind blies de sneeuw soms bijna horizontaal over het land. Soms ook stuifsneeuw /sneeuwduintjes gevormd door de wind. En opeens zie ik in mijn achteruitspiegel een ambulance met zwaailicht en sirene. Op goed geluk probeerde ik mijn auto naar rechts te manoeuvreren. Maar dat ging niet goed. Ik kwam meteen vast te zitten terwijl de achterkant van mijn auto nog gedeeltelijk op de weg stond. De ambulance kon er niet langs. Snel kwam er een ambulancebroeder en enkele andere mede weggebruikers om mij te helpen. De ambulancebroeder gaf wel aan dat ik niet aan de kant moest gaan maar gewoon recht moest blijven rijden (normaal maak ik zsm plaats door geheel rechts te rijden/in de berm even stil te staan). Ik haal je wel in daar waar het kan. Wij kunnen ook niet sneller dan wat mogelijk is. En gelukkig kon de ambulance mij toch al snel inhalen daar er op de andere weghelft soms grote ruimtes waren tussen de auto’s die stilstonden.

Richtinggevoel kwijt door stroomstoring: Zoals eerder geschreven was er een stroomstoring in onder andere de gebieden Haaksbergen en Eibergen. Opeens reed ik een donkere wereld in. Huizen niet verlicht, geen straatlantaarns etc. Alleen de auto’s zorgden nog voor licht. En de sneeuw die een  Maar door het langzame rijden en geen enkel herkenningspunt raakte ik de richting volstrekt kwijt. Ik vroeg mij af waar ik reed hoever is het nog naar Haaksbergen. Eindelijk kwam ik enkele huizen tegen die kaarsen voor het raam hadden gezet. En toen besefte ik pas of liever realiseerde ik mij hoe vaak ik op een automatische piloot rijd. Vast stramien, je weet ongeveer wanneer er een bocht komt etc. Dat was nu onmogelijk. Een beetje gedesoriënteerd dus ondanks dat het voor mij zeer bekend terrein is. Langzaam maar zeker kon ik stapvoets doorrijden. De weg voor mij was praktisch helemaal leeg.

Haaksbergen 18.40 uur: Verkeerslichten deden het niet, huizen die door kaarsen werden verlicht. Alles was donker en het autoverkeer was minimaal. Sprookjesachtig doch ook spookachtig. Sneeuw en duisternis…  Verkeer richting Enschede leek in colonnes te rijden. Dan weer een grote groep en dan weer een tijdje niets. Volgens de berichten was de N18 nog steeds afgesloten. Maar zolang er nog verkeer uit de richting Groenlo komt kan ik ook nog verder.  Een alternatieve route zou dan toch worden aangegeven? Ik kon dus langzaam doorrijden. Maar de weg was totaal verijst. Het leek alsof er niet gestrooid was. Maar dat was natuurlijk niet zo. Door de hoeveelheden sneeuwval en het intensieve verkeer was het strooien bijna onbegonnen werk om de gladheid tegen te gaan. Toch was het redelijk goed te doen om door te rijden. En het bleef maar sneeuwen!!! Maar de wind leek minder te worden. Ook hier slipte een auto op een kruispunt. Maar er was niet veel verkeer op de weg. Snel geholpen met duwen om de weg vrij te maken.

Eibergen 19.20 uur: Ook hier was alles donker. Geen verkeerslichten die het deden. Maar de N18 was niet afgesloten. Ik kon doorrijden. Wat een geluk. Dan kan ik tenminste gewoon door naar huis zonder omzwervingen. Ook hier zag ik veel afgescheurde takken van bomen. En richting Groenlo kwam ik nog een brandweerauto tegen. Naar of van een klus houtzagen. Mobiel bellen was niet mogelijk. Geen zender in de buurt. Stel dat er wat gebeurd?? Wat kun je of moet je doen? En dan de inwoners van genoemde plaatsen! Ik realiseerde me dat deze situatie absoluut geen pretje is voor de mensen. Geen verwarming maar ook geen koelkast etc. Volkomen terug naar de basis. Ik dacht wel aan ons thuis waar de houtkachel vaak goede diensten heeft bewezen. Die zou nu ook van pas komen.

Groenlo 19.45: En toen was er weer licht in de duisternis. Met het zicht op Groenlo jawel want zij hadden wel stroom. En wat wordt de wereld dan verlicht. Een verschil van bijna letterlijk dag en nacht. Maar ook de mobiele telefoon deed het weer. Mijn vrouw gebeld. Zij heel optimistisch dat ik er zo wel zou zijn. Toch dit optimisme getemperd want de weg werd moeilijker bereidbaar. Veel ijs en sneeuw maakten het rijden bijna tot een glijpartij. Snelheid tot een minimum moeten bereiken. Ook reden er auto’s uit de tegenovergestelde richting. Dus de N18 is nog steeds open!! Onderweg kom ik voor het eerst strooiwagens tegen (allemaal richting Groenlo). Vlak voor Lichtenvoorde raakte ik zelf in een slippartij. De auto stond muurvast in een berg sneeuw midden op de weg. Ik kon geen kant op. Gelukkig had een automobilist die achter mij reed een schop bij zich. De auto werd als het ware uitgegraven en ik kon mij verder naar huis begeven. Het zal je maar gebeuren. Bijna thuis en dan nog een ongeluk of schade…. 

Thuis 20.45: In Lichtenvoorde waren de wegen naar omstandigheden zeer goed bereidbaar. En om 20.45 was ik thuis. En toen de auto de oprit opmoest zag ik wat er nu gebeurd was. Een dik pak sneeuw, daaronder een laag smeltende sneeuw die bijna het ijsstadium had bereikt. Toen ik met de auto er overeen reed werd het als het ware tot ijs gedrukt. Spiegelglad! En ik kon bijna de autorit niet op. Voor wat het waard was. Een ontzettende inspannende maar tevens ook bijzondere rit die ik graag heb willen meemaken.

30-9 September is de zonnigste maand van dit jaar
September is de zonnigste maand van dit jaar. Uitgaande van de tijd dat de zon boven de horizon staat komt De Bilt uit op een zonneschijnpercentage van circa 50 ofwel gedurende de helft van de beschikbare tijd scheen de nazomerzon. Juni kwam op een percentage van 48 uit. Vertaald naar uren zonneschijn komt september uit op circa 190 tegen een langjarig gemiddelde van 133: vanaf 1901 is september slechts 7 keer zonniger geweest. In een reeks vanaf 1946 was september op het vliegveld Groningen (Eelde) de op twee na zonnigste maand. De zon scheen daar meer dan 200 uur, alleen in 2004 en 1959 was het met 206 en 208 uren nog zonniger. 
11-9 Wolkbreuk zet Heinenoordtunnel blank (Telegraaf)
Met behulp van gierwagens wordt de Heinenoordtunnel in Zuid-Holland leeggepompt. Na een wolkbreuk liep de tunnel gistermiddag vol met veertig centimeter water. De A29 tussen Rotterdam en Bergen op Zoom was vanaf vier uur in beide richtingen afgesloten.  Het wegpompen van het water werd bemoeilijkt omdat de kelders waarin de pompen staan ook blank stonden. Door de hoosbuien viel in het nabijgelegen Heinenoord de stroom uit. In Zwijndrecht, waar liefst 81 millimeter regen viel, moesten tientallen ondergelopen kelders worden leeggepompt. In Alblasserdam werd het plaatselijke winkelcentrum ontruimd omdat op verschillende plaatsen lekkages waren ontstaan. ontstaan. In de nacht van vrijdag op zaterdag lagen veel bewoners van Midden- Brabant uren wakker door een enorme onweersbui die duurde van middernacht tot drie uur en ook zorgde voor grote wateroverlast.In onder meer Rijen, Oosterhout, Tilburg en Hilvarenbeek liep het water woningen binnen. Putdeksels kwamen omhoog. Op verscheidene plekken strandden auto’s. Verzekeringsmaatschappij Interpolis schat de schade als gevolg van het noodweer op 600.000 euro.
1-9 September nog nooit zo warm begonnen (KNMI)
De eerste tien dagen van september waren de warmste in zeker honderd jaar. Het etmaalgemiddelde kwam in De Bilt uit op 19,6 graden en daarmee zijn de eerste 10 dagen van 1949 (19,1) van de troon gestoten.

Ook de nachtelijke minimumtemperatuur was met gemiddeld 14,2 graden in de eerste 10 septemberdagen niet eerder zo hoog. Bovendien leverde deze periode in De Bilt zeven zomerse dagen, terwijl de temperatuur in deze maand normaal maar op één dag op 25,0 graden of hoger komt. In de eerste decade is dat ook nog nooit gebeurd maar de hele maand telde soms meer zomerse dagen. Het grootste aantal zomerse dagen telde september 1947 toen De Bilt er elf telde (waarvan 7 in de tweede decade) en het zuiden van ons land zelfs plaatselijk 14. De warmste september in drie eeuwen was die van 1999 met gemiddelde 17,4 graden tegen 14,0 graden normaal. September 1949 staat op de tweede plaats met 17,2 graden.

Hevige onweersbuien met uren achtereen talrijke bliksemontladingen hebben afgelopen weekeinde een einde gemaakt aan het vochtige en warme weer. Op verschillende plaatsen kwam het vooral in het zuiden tot wateroverlast. De etmaalhoeveelheden lagen op 10 september tussen 40 en 55 mm en op 11 september lokaal rond 40 mm. Hendrik Ido Ambacht meldde op 10 september met 55,5 mm de grootste neerslagsom.

Warmtegetal in top 20
Door het warme weer in deze maand is het warmtegetal, een berekening waarbij ook het voor- en naseizoen meetellen, in de top 20 beland. Het warmtegetal is inmiddels opgelopen tot 98 waarmee dit jaar op de 17e plaats is beland. Het warmtegetal wordt berekend uit de som van het aantal graden waarmee het etmaalgemiddelde van de temperatuur boven de 18,0 graden uitkomt. Door eenvoudig de waarden tussen mei en september boven de 18,0 graden op te tellen krijgen we één getal dat een indruk geeft van de totale hoeveelheid warmte in de warme periode van het jaar. Dus niet alleen van de meteorologische zomer, die alleen over juni, juli en augustus gaat, maar ook van warmte in het voor- en najaar. Op basis van het warmtegetal, dat inmiddels de 85 nadert komt deze zomer in de top 20 terecht. De hoogzomer, tussen half juli en half augustus bood echter koel, nat en somber weer. Voor veel mensen, zeker voor hen die in deze periode in ons land de vakantie vierden laat de zomer dus niet zo'n beste indruk achter.

10-8 Eerste decade augustus 2005 bij koelste sinds 1901 (KMNI)
De gemiddelde temperatuur over de eerste decade (dag 1 tot en met 10) komt in De Bilt waarschijnlijk uit op ca. 14,7 °C. Daarmee zal dit tijdvak bij de tien koelste overeenkomstige tijdvakken sinds 1901 eindigen. Het langjarig gemiddelde voor de eerste decade van augustus bedraagt 18,0 °C. Op sommige KNMI-stations in het binnenland werd zelfs een gemiddelde temperatuur berekend van slechts 14,0 °C.

Ook de gemiddelde maximumtemperatuur over de eerste tien dagen van augustus lag plaatselijk ongeveer vier graden beneden het langjarig gemiddelde. Normaal varieert de maximumtemperatuur van ca. 21 °C in het noordwesten tot ca. 24 °C in het zuidoosten. In het noorden van het land zullen enkele stations uitkomen op een gemiddeld maximum van ca. 17 °C. Bovendien bereikte de temperatuur daar plaatselijk in de eerste decade van augustus op geen enkele dag de 20,0 °C.

De Bilt, decade I (1e tot en met 10e) augustus,
vanaf 1901
  Laagste gemiddelde
maximumtemperatuur
(°C)
Laagste gemiddelde
temperatuur
(°C)
1 17,5 (1987) 13,6 (1987)
2 18,8 (1956) 13,8 (1913)
3 19,2 (1966) 14,1 (1956)
4 19,2 (1920) 14,4 (1902)
5 19,3 (1941) 14,7 (1922)
6 19,4 (1985) 14,7 (1912)
7 19,4 (1913) 14,8 (1962)
8 19,5 (1978) 14,9 (2005)
9 19,6 (1962) 15,1 (1920)
10 19,6 (1955) 15,2 (1941)

Behalve zeer koel waren de eerste tien dagen van augustus landelijk gemiddeld ook aan de sombere kant. De hoeveelheid neerslag was met gemiddeld over het land 25 mm iets meer dan het langjarige gemiddelde van 16 mm.

Het zeer koele weer volgt op een zeer nat laatste deel van juli. De laatste decade van juli (dag 21 tot en met 31) was in De Bilt met 105 mm zelfs de natste in de rij van overeenkomstige tijdvakken sinds 1901. Normaal valt daar in de laatste decade van juli 29 mm. Gemiddeld over het land viel in de derde decade van juli 62 mm tegen 24 mm normaal.

30-7 Uniek regenrecord Lichtenvoorde (bron de Gelderlander)
Weeramateur Tinus Beckers uit Lichtenvoorde heeft in de nacht van vrijdag op zaterdag een absoluut regenrecord gemeten: in een uur tijds viel van 1 tot 2 uur 64,8 millimeter. Beckers is al vanaf 1978 weeramateur. Maar een hoosbui als deze heeft hij nog nooit gezien. Voor hem als weerman een absoluut hoogtepunt. "Ik heb niet geslapen, heb steeds de elektronische regenmeter in de gaten gehouden. Stel je voor: binnen een uur 64,8 millimeter, dat is zes emmers water op elke vierkante meter. Een tropische verrassing noem ik het, want heel opmerkelijk was ook nog, dat het tijdens de bui nauwelijks afkoelde met zo'n 20 graden." In totaal mat Beckers over het etmaal van vrijdagavond 20 tot zaterdagavond 20 uur 89,2 mm: acht emmers water op elke vierkante meter.

Regenval zoals in de nacht van vrijdag op zaterdag wordt volgens het KNMI maar eens in de honderd jaar geregistreerd.

Door de zware regen ontstond in Lichtenvoorde, Lievelde en Vragender veel overlast. Bij Erik Doppen van café De Kletskop in Lichtenvoorde liep de hele kelder onder. "Het water stond hier tot aan de stoeprand. Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt. Ik ben met de auto later over de trottoirs gaan rijden, gewoon omdat ik er niet doorheen kwam. De regendruppels waren zo groot als knikkers." De cafébezoekers namen na een avondje stappen haast een duik toen ze de deur uitgingen. Doppen zit met duizenden euro's schade omdat de bierkoelers in zijn ondergelopen kelder gesneuveld zijn. Doppen heeft zijn café zaterdagavond draaiende kunnen houden met een aantal reservekoelers, die hij normaal verhuurt.

Meubelzaak Reukers, de kantine van voetbalvereniging Longa, Kruidvat en tientallen particulieren hadden te maken met wateroverlast. Volgens Ilona Cuppers van de brandweer in Lichtenvoorde zijn er zo'n twintig meldingen binnengekomen. Van twee uur 's nachts tot tot een uur 's middags is de brandweer in Lichtenvoorde bezig geweest om kelders leeg te pompen en middenstanders te helpen. In Lievelde liep een garage onder.

De hoeveelheid neerslag verschilde overigens enorm van plaats tot plaats. Opmerkelijk was bijvoorbeeld dat in Aalten, waar nogal vaak wateroverlast voorkomt, ditmaal niets aan de hand leek. De brandweer in Aalten hielp alleen een melkstal in Dinxperlo leegpompen; in Dinxperlo werd als etmaaltotaal 63 mm gemeten, in Sinderen 61, Gendringen 34, Silvolde 41 en Zeddam 23, aldus weerman Gerrit Vossers uit Silvolde. Bij wijngaard Hesselink in Henxel werd 43 millimeter regen afgetapt en stonden de akkers blank.

In Groenlo viel 32 millimeter, terwijl in Winterswijk en Meddo maar 13 millimeter neerslag gemeten werd. In Borculo viel tussen acht uur 's avonds en acht uur 's ochtends 40 millimeter. De meeste zware buien waren in Limburg, Brabant en de Achterhoek.
Overzicht van de metingen in Lichtenvoorde

           

 

 

Temp

Hi

Low

Wind

Wind

 

Date

Time

Out

Temp

Temp

Speed

Hi

Rain

30-07-05

 0:00

20.1

20.2

19.7

3.2

11.3

    2.4

30-07-05

 1:00

18.8

19.7

18.0

4.8

22.5

   64.8

30-07-05

 2:00

17.6

18.0

17.3

4.8

17.7

    5.8

30-07-05

 3:00

17.3

17.3

17.2

3.2

11.3

    0.8

30-07-05

 4:00

17.3

17.3

17.2

3.2

12.9

    0.0

30-07-05

 5:00

17.1

17.2

17.1

4.8

19.3

    0.0

30-07-05

 6:00

16.8

17.1

16.0

12.9

38.6

    0.6

30-07-05

 7:00

15.6

16.1

15.2

11.3

32.2

    5.2

30-07-05

 8:00

15.3

15.6

15.1

8.0

19.3

    1.0

30-07-05

 9:00

15.6

16.2

15.4

8.0

25.7

    0.0

30-07-05

10:00

17.1

18.1

16.2

12.9

35.4

    0.0

30-07-05

11:00

17.4

18.3

17.1

12.9

29.0

    0.2

30-07-05

12:00

18.8

20.2

18.2

12.9

27.4

    0.0

30-07-05

13:00

20.4

21.4

19.9

12.9

25.7

    0.0

30-07-05

14:00

21.8

22.4

21.2

11.3

27.4

    0.0

30-07-05

15:00

22.3

22.7

21.3

11.3

27.4

    0.0

30-07-05

16:00

21.4

22.5

20.4

11.3

25.7

    0.0

30-07-05

17:00

18.9

20.4

17.7

3.2

19.3

    6.8

30-07-05

18:00

18.1

18.6

17.6

0.0

6.4

    0.8

30-07-05

19:00

17.6

18.6

16.9

4.8

24.1

    0.8

30-07-05

20:00

16.5

17.0

15.9

1.6

4.8

    0.0

30-07-05

21:00

15.6

15.9

15.2

1.6

6.4

    0.0

30-07-05

22:00

14.7

15.2

14.3

0.0

4.8

    0.0

 

8-7 week 27, zeldzaam natte week in Zeeland
De eerste week van juli heeft in Zeeland al 100 tot 150 mm opgeleverd; in Biervliet staat de teller na een week zelfs op 165 mm (zie kaartje rechts van de neerslag tussen 1 en 7 juli). Zelden valt er in ons land in een week zoveel regen. Volgens de nieuwste neerslagstatistieken van het KNMI valt er maar eens per 100 jaar in een week een hoeveelheid van 127 mm. De hoeveelheid die sommige plaatsen in Zeeland deze maand dus in een week hebben gehad komt statistisch nog minder vaak dan eens in een eeuw voor
19-6 Maximale zonneschijn
Meer zonneschijn dan deze zondag is in Nederland niet mogelijk. De zon wordt vandaag namelijk niet gehinderd door bewolking en staat het hele jaar niet langer boven de horizon dan nu. Wie daar ten volle van wil profiteren, doet er verstandig aan zich goed te beschermen tegen verbranding van de huid. De zonkracht is vandaag sterk. Dat betekent dat iemand met een gemiddelde huid die niet bedekt wordt of niet beschermd is door zonnecrème al na een kwartier kan gaan verbranden. De zonkracht is een maat voor de hoeveelheid ultraviolette straling (UV) in het zonlicht die de aarde bereikt. Het UV-zonlicht neemt toe naarmate de zon hoger staat en varieert met de seizoenen en het moment van de dag. Verder is de hoeveelheid UV afhankelijk van wolken, vocht of stof in de atmosfeer en van de hoeveelheid ozon. De ozonlaag op grote hoogte in de atmosfeer beschermt het aardoppervlak tegen UV.
15-6-2005 Lichtende nachtwolken
Afgelopen nacht zijn in vrijwel heel het land bijzondere wolken gezien. Uren na zonsondergang waren aan de noordelijke horizon namelijk witte en blauwachtige wolkenstructuren te zien. "Normale" wolken zijn 's nachts meestal donker of heel soms oranje door stadsverlichting. De wolken van afgelopen nacht zijn zogenaamde lichtende nachtwolken, een heel treffende naam voor dit verschijnsel dus. Ze komen voor op maar liefst 80 kilometer hoogte en dat is veel hoger dan gewone wolken, die maximaal zo'n 20 kilometer hoogte bereiken. Na zonsondergang weerkaatsen deze hoge wolken nog lange tijd zonlicht en kleuren dan wit, geel-oranje of lichtblauw. Het ontstaan van deze prachtige nachtwolken houdt verband met talrijke uiterst kleine deeltjes in de bovenste lagen van de atmosfeer. Dat kan bijvoorbeeld stof zijn afkomstig van meteorieten. Lichtende nachtwolken zijn niet voorspelbaar, maar het loont zeker op een heldere zomeravond na zonsondergang de moeite even naar de noordelijke hemel te kijken.
29-5-2005  Van tropisch naar net boven nul
Nadat afgelopen dagen tropische temperaturen gemeld werden (op sommige plaatsen zelfs enkele dagen achtereen) stroomde in de loop van het weekeinde veel koelere lucht over Nederland. Dankzij de zon komt het maximum zondagmiddag op de meeste plaatsen nog wel boven 20 graden, maar de nacht van zaterdag op zondag was hier en daar al behoorlijk fris. De minimumtemperatuur (gemeten op een hoogte van anderhalve meter) lag plaatselijk al op 6 graden en vlak boven het aardoppervlak werd het nog wat kouder. Het temperatuurverloop van Soesterberg is een mooi voorbeeld van de enorme temperatuurwisseling. Maandag 23 mei werd daar een slechts een maximum gehaald van 16,7°C. Daarna boekte het kwik dagelijks flinke winst met de topper op vrijdag 27 mei, namelijk 31,2°C. Zaterdag 28 mei bleef in Soesterberg de maximumtemperatuur weer steken bij 25,7°c. Nog opvallender was de temperatuur die op een hoogte van 10 centimeter boven het aardoppervlak wordt gemeten. In de nacht van vrijdag op zaterdag werd het in Soesterberg op die hoogte niet kouder dan 18 graden. Vierentwintig uur later in de nacht van zaterdag op zondag koelde het vlak boven het aardoppervlak af tot net boven het vriespunt en lag het grasminimum bij 2,9°C.
16-3-2005  Unieke temperatuurstijging  (bron KNMI)
Woensdagmiddag is op verschillende plaatsen in het zuiden van ons land meer dan 20 graden gemeten. In Arcen werd het zelfs 21 graden, in De Bilt werd ruim 19 graden gemeten. De 16e maart is daarmee landelijk de eerste warme dag (maximumtemperatuur 20,0 graden of meer) van het jaar geworden. Dat is bijzonder vroeg in het jaar maar geen record: op 18 februari 1920 werd in Maastricht al meer dan 20 graden gemeten.

Uniek is wel de temperatuurstijging dit voorjaar. De nacht van 3 op 4 maart was de koudste ooit in maart met een temperatuur van -20,7 graden in Marknesse. Twaalf dagen later wijzen de thermometers in ons land meer dan 20 graden aan, een verschil van ruim 40 graden! Volgens de klimatologische archieven van het KNMI is het temperatuurverschil in maart in elk geval sinds 1901 nog nooit zo groot geweest. Het record voor De Bilt stond op naam van 1965 met een minimum van -10,0 graden en een maximum van 21,2 graden, een verschil van 31,2 graden. Landelijk was maart 1931 recordhouder met -17,8 graden op 10 maart in Warnsveld en + 23,3 graden op 20 maart in Maastricht. Ook het verloop van het weer in maart 1968 was uitzonderlijk met -5,9 graden op 12 maart in Eelde en +25,6 graden op 29 maart in Venlo en Gemert. Het voorjaar van 1968 kende meer grote temperatuurschommelingen. Na de vroegste zomerse dag op 29 maart wees de thermometer op 8 april in Twenthe weer -7,1 graden aan. Nog geen twee weken daarna was het tropisch warm: op 21 april 1968 noteerde Venlo 32,2 graden.

Grote temperatuurschommelingen zijn karakteristiek voor het voorjaar. In het noorden van Europa is het nog volop winter, terwijl het zuiden van het continent al met de zomer te maken heeft. Door een draaiing van de wind van noord naar zuid kan het weer in ons land in korte tijd van winters in zomers veranderen.
3-3-2005  Witte lente is een unicum (bron de Gelderlander)
Strenge vorst en een halve meter sneeuw. En dat in maart, als de meteorlogische winter eigenlijk al voorbij is. Zelden sloeg de winter zo laat toe. "Zo veel sneeuw verwacht je in de Alpen."De ijsvogel kan niet tegen kou. Normaal haalt het blauwe dier zijn vis uit watertjes, maar nu er veel zijn dichtgevroren komt-ie in de problemen. Er zijn relatief veel ijsvogels in Nederland, omdat we lange tijd geen strenge winters hebben gehad zegt vogelonderzoeker Ruud Foppen.

"Maar als er ijs ligt op de open wateren zie je de aantallen weer razendsnel afnemen." Ook de kleine Heremietkreeft weet niet hoe-ie het heeft. In grote aantallen kwam hij vanuit zuidelijke streken naar de Nederlandse kust, omdat het daar zo lekker warm was geworden. Zoveel als nu zijn er nog nooit geweest. "Als gevolg van de hogere temperaturen zijn de afgelopen jaren vooral nieuwe soorten vissen en insecten uit het zuiden naar Nederland getrokken", zegt Arnold van Vliet, milieudeskundige aan Wageningen Universiteit. "Maar je ziet ook dat veel planten eerder in bloei staan, trekvogels als regenwulp, grutto en tjiftjaf eerder worden gesignaleerd en vogels als de fuut eerder jongen krijgen."

Klimaatverandering betekent echter niet dat het alleen maar warmer wordt, het zorgt ook voor meer extremen. De eerste week van dit jaar was het nog vijftien graden, nu ligt er een dik pak sneeuw over het grootste deel van het land en vriest het stevig. "Diverse soorten dieren en planten hebben dit niet eerder meegemaakt en daarom is het moeilijk te voorspellen wat het effect zal zijn", zegt Van Vliet.

Inderdaad, stellen weerdeskundigen, want wat hier gebeurt, is uniek. De hoeveelheid sneeuw die in één nacht in deze tijd van het jaar over zo'n groot gebied viel, is zeer bijzonder, zeggen Rob Sluiter, klimatoloog bij het KNMI en Reinout van den Born, meteoroloog bij Meteo Consult.

"Zoiets komt maar eens in de vijftig tot honderd jaar voor", aldus Sluiter. In februari 1979 werden hele dorpen ontwricht door de hoeveelheid wind die de sneeuw opstuwde tot wel zes meter hoogte, vertelt hij. Maar dat was plaatselijk en er viel niet zo veel sneeuw als gisteren in het noorden is gevallen: tussen de 25 centimeter en een halve meter. "Een dergelijke hoeveelheid verwacht je in de Alpen, maar niet in Nederland", constateert Van den Born.

Volgens beide weerdeskundigen is de sneeuwval van afgelopen dagen 'puur toeval'. En heeft het niets te maken met de opwarming van de aarde of het broeikaseffect.

Sluiter: "Een klimaatverandering kun je nooit koppelen aan één unieke gebeurtenis." Volgens Van den Born is er wel vaker sneeuw gevallen in maart, maar bijna altijd plaatselijk en bijna nooit in zo'n groot gebied.

Zo lag in 1985 op Vlieland een halve meter sneeuw, in 1987 in de Limburgse heuvels en in 1969 in Venlo. Het kouderecord voor de lentemaand staat op min 18,7; het werd volgens Van den Born in 1971 gevestigd in Wageningen.

Er is volgens de meteoroloog een kans dat dit record in de nacht van donderdag op vrijdag wordt verbroken. De hoeveelheid sneeuw kan niet meer smelten, de wind gaat vermoedelijk liggen, bovendien wordt de nacht helder. "Daardoor kan het tussen de vijftien en twintig graden gaan vriezen." Intussen hebben veel vogels al hun nest gebouwd. De strenge vorst kost veel energie, en die hebben de vrouwtjes juist nodig om hun eieren te leggen. Als ze al jongen hebben, zoals sommige merels in de steden, zullen die het vermoedelijk niet redden.
 Sneeuwdek 2 t/m 8 maart
Unieke hoeveelheden sneeuw in het noorden van ons land. Op verschillende plaatsen vielen tientallen centimeters. De KNMI-waarnemer in Heeg mat op 2 maart om 9 uur (8 uur UT) 50 cm. Een hoeveelheid van 20 cm of meer binnen 24 uur, die niet door de wind is opgewaaid, komt op een willekeurige plaats in het binnenland gemiddeld eens in de 10 jaar voor. Een hoeveelheid van 35 cm of meer komt gemiddeld eens in de halve eeuw voor. Aan de kust is dat nog zeldzamer. De huidige sneeuwsituatie is nog unieker omdat niet een enkele plaats maar een groot gebied te maken heeft met zulke grote hoeveelheden en natuurlijk ook omdat het al maart is. Na de hevige sneeuwval op 2 maart in het noorden van het land met sneeuwhoogtes van lokaal meer dan 50 cm Viel in Gelderland in de avond van 2- en de nacht van 3 maart ook een sneeuwdek van betekenis. In de ochtend van 3 maart  werd de balans opgemaakt en werden sneeuwhoogtes gemeten tussen de 6 en 14 cm in Gelderland. Putten, Doornspijk en Hattemerbroek  hadden  met 13 á  14 cm het meeste sneeuw. Op veel andere plaatsen bleef het bij zo'n 10 cm. Hieronder een tabel met de sneeuwhoogtes per dag. Op 8 maart waren er enkel nog wat sneeuwresten en 9 maart was alles weer groen in Gelderland.

Sneeuwdek in cm gemeten op een bepaalde dag om 7:00 of 19:00 uur,  R=sneeuwresten   N=niet gesloten

datum>>

2/3 3/3 4/3 5/3 6/3 7/3 8/3

tijdstip>>

7 19 7 19 7 19 7 19 7 19 7 19 7 19
Apeldoorn     9                      
Arnhem-noord   6 12 10     10 9            
Arnhem-oost     11       13              
Borculo   4 7       7 5    8        
Bredevoort                            
Doesburg   7                        
Doetinchem   6 10   9 9 10 6            
Dichteren   6 13         6          
Doornspijk   8 13 11      13 12             
Duiven   8         8      4      
Elst   6 10                      
Gaanderen                            
Geldermalsen   4                        
Groenlo     8            2          
Groesbeek     9                7      
Haaften                            
Harskamp     7   6                  
Hattemerbroek 2 9 13 12   11 13 12            
Lichtenvoorde   3 10                      
Randwijk     11                      
Ruurlo     9                      
Ruurlosebroek R 4 9 7 6 5 6 5  5  7  N  R  
Silvolde R 4 8 7 6 5 6 5  4  6  R  R  
Steenderen   3                        
Terborg   3 8 7                    
Terwolde   7 10                      
Ulft   3 10 10   6 7 6      2      
Vorden     10       10              
Wageningen     6                      
Winterswijk                            
W'wijk-Henxel                            
W'wijk-Meddo   2 8 7   6 6 4  4  6    R  R  
W'wijk-Miste   3 9                      
Putten     14                      
Zeddam     9       7    4        
Zieuwent   4                        

De figuren hieronder geven de landelijke sneeuwhoogtes op 2 en 3 maart weer

Weergaloos 2004
8-1-2005  Zuidwesterstorm, gewonden en schade door onstuimig weer
Door de zuidwesterstorm die zaterdag over Nederland trok, zijn enkele gewonden gevallen. Uitschieters in de wind veroorzaakten hier en daar schade en overlast. Onderdelen van daken waaiden los en bomen vielen om. Het lucht- en scheepvaartverkeer had eveneens last. Het KNMI gaf een weeralarm uit. Een 17-jarige Duitser raakte op het Erkemederstrand in Zeewolde gewond nadat de harde wind hem en zijn hangglider de lucht in had getrokken. De jongen viel van acht meter hoogte op het strand. In Leeuwarden werd een vrouw van de fiets geblazen. Ze verloor het bewustzijn en is voor onderzoek naar het ziekenhuis gebracht. In Nijkerk waaiden aluminium platen van daken van zeker vijf woningen. Niemand raakte gewond. In Almere belandden glasplaten uit de overkapping van het spoorwegstation op de grond. Op het dak van het station van Enkhuizen ging een antenne van een steunzender van de spoorwegpolitie om. De storm veroorzaakte in Friesland veel schade. De politie meldde dat het vooral ging om losgewaaide onderdelen van daken en omgewaaide bomen, die in twee gevallen auto's beschadigden. Het lucht- en scheepvaartverkeer had ook last van de zware storm. De veren tussen Harlingen en Terschelling en Vlieland en tussen Den Helder en Texel voeren minder. De vroege afvaart van de snelle veerboot Discovery tussen Hoek van Holland en Harwich werd wegens het slechte weer geannuleerd. Schiphol had door de harde wind tijdelijk maar één startbaan en landingsbaan beschikbaar. Het binnenkomende en uitgaande verkeer liep flinke vertragingen op en een onbekend aantal vluchten ging niet door. Het treinverkeer ondervond hinder tussen Deventer en Olst. Daar viel een boom tegen de bovenleiding. Er was tussen beide plaatsen geen treinverkeer mogelijk. In Bunnik en Uithuizen waaiden op spoorwegovergangen spoorbomen kapot. Rond het middaguur bereikte de wind aan de westkust korte tijd stormkracht, windkracht negen. In het waddengebied stond een aantal uren lang eveneens windkracht negen. Korte tijd werd daar zelfs windkracht tien gemeten (zware storm). Het weerinstituut had eerder op de dag een weeralarm gegeven wegens de uitschieters in de wind, die veel gevaar kunnen veroorzaken. In Hoogeveen zijn in een plaatselijke bui windstoten van 120 kilometer per uur gemeten.(bron: Telegraaf)